برای شروع برنامه نویسی توی هر محیط یکی از سوال هایی که پیش میاد اینه که ما کجا کد بزنیم؟ کدمون ر چه جوری اجرا کنیم و ....
در ادامه مطلب خواهیم دید که آیا IDE خیلی ضروری هست یا نه؟ چگونه کد ها ر اجرا کنیم و در نهایت سر یک چند راهی برای انتخاب IDE میمونید :)
حقیقتا بعد از یه مدتی کار متوجه میشید که IDE های مختلف زیاد کار خاصی نمی کنن. منظورم اینه که مثلا شما اگر از IDE های خانواده نت بینز یا اکلیپس استفاده کنید چیزی به دانش شما اضافه نمیشه . علاوه بر این خیلی از آدمهایی که میشناسم توی محیط های ساده که فقط یک text editor ساده است کد میزنن و با کامپایلر اون زبان اجرا میگیرن و درنهایت ما در ابتدای کار زیاد نیازی به IDE نداریم و شل پایتون کار ما ر راه میندازه . البته من خودم هنوز نمی دونم آیا میشه تابعی که توی شل پایتون نوشتیم ر به صورت یک فایل .py ذخیره کنیم یا خیر؟
بنابراین اولین محیطی که برای شروع توصیه میشه خود شل پایتونه که در سیستم عامل های مک و لینوکس با وارد کردن دستور python برای استفاده از پایتون ۲.۷ و python3 برای استفاده از پایتون ورژن ۳ و بالاتر میتونیم بهش دسترسی داشته باشیم .
ولی اگر میخواید کدها تون ر به صورت ماژول یا قطعه کد توی فایل ها مختلف نگه داری کنید دومین محیط پیشنهادی من vim هستش که یک ویرایشگر متن تحت خط فرمانه!!(چه عبارت ثقیلی شد منظور تحت کامند لاین بوده ) (بعدا سعی میکنم اگه وقت کنم یه آموزش کوچیک در موردش بدم که چه جوری کار کنید باهاش) 
تجربه به من یکی ثابت کرده که توی محیط های بالا کد نمی زنید چون خسته کننده است و بعدا اجرای کد ها هم براتون سخته 
محیط بعدی که خیلی پرکاربرد و مناسب و دوست داشتنی تره ویرایشگر متن sublime text هستش . شما کد هاتون ر خیلی تمیز اینجا میزنید با پسوند .py ذخیره میکنید و بعدا با استفاده از کامپایلر پایتون کد ها ر اجرا میکنید . این نرم افزار خودش ترمینال هم داره که میتونید با استفاده از همون ترمینال کدهاتون ر اجرا کنید
به نظرم میاد که همین مقدار کافی باشه و برای این که دستتون راه بیوفته حتما یه مدتی توی همین محیط ها کد بزنید . ویژگی های IDE های بزرگ باعث میشه کمتر یاد بگیرید و تنبل بشید

محیط های دیگه مثل pydev , pycharm , komodo , .... برای نوشتن کد وجود داره که میتونید از هرکدوم خوشتون اومد و با ویژگی هاش حال کردید استفاده کنید . 

حالا فرض کنید یه فایل با پسوند py تولید کردیم سوالی که پیش میاد اینه که چطوری اجراش کنیم ؟ خب اگر ویندوزی هستید و مراحل نصب پایتون روی ویندوز ر کامل انجام دادید احتمالا با دابل کلیک کد شما خودکار اجرا میشه 
در سیستم عامل لینوکس و مک دو راه داریم : یا کد ر به حالت executeable ببریم یا با استفاده از shebang اجرا کنیم یا با خود کامپایلر پایتون اجراش کنیم : 
روش اول : 
به دایرکتوری که فایل در اونجا ذخیره شده میریم و : 
chmod +x <file name>
./<file name>

روش دوم : 

shebang یک عبارتیه که با #! شروع میشه و در ادامه آدرس کامپایلر پایتون بهش داده میشه تا زمان اجرا از اون آدرس برای کامپایل و اجرا استفاده کنه : 

  • /usr/bin/env python
  • /usr/bin/python
  • /usr/local/bin/python
  • python

از این مسیر ها میتونیم استفاده کنیم 

مثال : 

#!usr/bin/env python/

print "hello world"

روش سوم : استفاده از کامپایلر پایتون ,بازم باید بریم به دایرکتوری که فایل برنامه اونجاست بعد بسته به ورژن پایتونی که استفاده کردیم از python یا python3 استفاده کنیم 

به طور مثال : 

python3 <file name>



اینم یه جدول در مورد انواع IDE های پایتون


IDE ویراشگر کد توسعه دهنده برنامه آخرین ویرایش پایدار آخرین تاریخ ارائه برنامه سیستم عامل مورد نیاز ابزار مجوز
Eric Python IDE Detlev Offenbach 4.4.4a ۲۰۱۰-۰۵-۱۰ Independent Qt اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو
جینی Enrico Tröger ۰٫۱۷ ۲۰۰۹-۰۵-۰۲ Independent GTK2 اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو
PyCharm JetBrains ۱٫۰ - چند سکویی Swing نرم‌افزار اختصاصی
IDLE خَودو فان روسوم و دیگران ۳٫۴٫۱ ۲۰۱۴ Independent تکینتر متن‌باز
Komodo IDE ActiveState ۶٫۰٫۰ ۲۰۱۰-۱۰-۰۷ چند سکویی موزیلا platform نرم‌افزار اختصاصی
مونودولاپ ناول and the Mono community ۲٫۲٫۱ ۲۰۱۰-۰۲-۰۳ چند سکویی Gtk# LGPL
نت‌بینز سان مایکروسیستمز ۶٫۹ ۲۰۱۰-۰۶-۱۵ چند سکویی Swing اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو
PIDA Team ۰٫۶٫۲ ۲۰۱۰-۰۸-۰۴ چند سکویی PyGTK اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو
PyDev Aptana ۱٫۶٫۴ ۲۰۱۱-۰۱-۰۲ اکلیپس چند سکویی SWT EPL
Pymacs François Pinard ۰٫۲۳ ۲۰۰۸-۰۲-۲۸ چند سکویی ایمکس اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو
Stani's Python Editor Stani 0.8.4h ۲۰۰۸-۰۲-۱۴ Independent wxPython اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو
wxGlade Alberto Griggio ۰٫۶٫۳ ۲۰۰۸-۰۲-۰۲ Independent wxPython مجوز ام آی تی
Wing
Wingware ۳٫۲٫۸ ۲۰۱۰-۰۶-۰۳ گنو/لینوکس,اواس ده,ویندوز جی‌تی‌کی+ نرم‌افزار اختصاصی


پی نوشت ها : 
۱- اگر وقت و حوصله اش ر داریدو زبان انگلیسی هم بلدید و دوست دارید بیشتر در این مورد بدونید : چگونه یک اسکریپت پایتون را اجرا کنم؟
۲- اگر میخواید بیشتر در مورد محیط های توسعه یکپارچه نرم افزار (IDE ) بدونید : ویکی پدیا
۳- منبع جدول هم مدخل پایتون  از ویکی پدیا بود 

شاد باشید :)